Skip to main content

BOEKBESPREKING: 'So Far' volgt de evolutie van David Trubridge's op de natuur geïnspireerde ontwerpen

Bij Inhabitat volgen we de carrière van New Zealand ontwerper David Trubridge sinds we hem voor het eerst zagen op de Milan Design Week, jaren geleden. Als een van de meest gevierde ontwerpers van zijn land, kwam Trubridge in 2001 op de internationale designscene met zijn luchtige gebogen houten lounge stoel bekend als de Body Raft, en is sindsdien innoveren. Tegenwoordig is hij in lichtontwerp gesprongen met zijn iconische organische lampen en zijn platte packsysteem. In die geest heeft Trubridge een gloednieuw boek uitgebracht genaamd Dusver om zijn ontwerpgeest te delen met de wereld. Dusver is de autobiografie van zijn leven die parallel loopt aan zijn persoonlijke reis met zijn ontwerpevolutie, waarbij hij de twee perfect combineert in een prachtig geïllustreerd boek.

Trubridge werd aangetrokken door de puurheid van de natuur en werd verliefd op de zee en studeerde scheepsarchitectuur in zijn geboorteland Engeland. In een zomer, geïnspireerd door een zomervakantie door Europa, probeerde Trubridge zijn handen op het ontwerp en haalde hij een klein houten beeldje uit dat de deur zou openen naar zijn toekomst in design. Aan het begin van de jaren 80 besloot Trubridge dat de politiek van Engeland niet langer voor hem was en besloot hij om als een zwerver te gaan leven en zijn jonge gezin over de oceaan te brengen. Trubridge en zijn gezin brachten tijd door in het Caraïbisch gebied en Polynesië, werkten hun weg van plek naar plaats, terwijl Trubridge zijn voertuig aan het slijpen was terwijl hij ging. Ze landden uiteindelijk en vestigden zich in Nieuw-Zeeland.

Het was daar dat Trubridge werd gevraagd om een ​​tentoonstelling te maken voor het Hawke's Bay Exhibition Centre, dat hem met zijn Body Raft-ontwerp op het internationale podium zou lanceren. De Body Raft zou uiteindelijk worden verkocht door het Italiaanse meubelbedrijf Capellini en een klassiek meubelstuk worden. Met Dusver, de lezer kan delen in die reis, alles ervaren van eenvoudige houtsnijwerk tot garnering bijval voor zijn ontwerp, zoals ze worden verteld door zijn ogen.

Dusver is verdeeld in secties, elk corresponderend met een origineel element (aarde, lucht, water, vuur, ether). De elementaire invloed is duidelijk in het werk van Trubridge, wat deze organisatie de perfecte manier maakt om alles samen te binden. Het meubilair dat hij in Engeland heeft gemaakt, is verankerd in de aarde, terwijl zijn werk vanuit zijn oceaan reist en de vloeibare lijnen van het water en het zeilen draagt, waarbij hij het tropische hout gebruikt van de plaatsen die hij bezocht. Tegen de jaren 90 neemt zijn werk de levendigheid van de vlam over en tenslotte de luchtigheid, alle elementen samen. Het verhaal van de auteur verbindt het verhaal van zijn progressie en de voortgang van zijn werk samen, en het is een ongewone blik in de evolutie van groot design.

Het boek is doorspekt met Trubridge's asides over onderwerpen als het leven als een nomade, zijn filosofieën over functie, zijn bedrijfsmodel en de evolutie van zijn vakmanschap met de uitvinding van computers. Deze segmenten werpen een boeiend licht op Trubridge's proces en invloeden, maar ook op het designbedrijf zelf. Trubridge's carrière heeft tientallen jaren overspannen en zijn tijd heeft het de terugkeer naar handwerk in de jaren '70 en het kunst-ambacht debat in de recente jaren '90 gezien. Het bekijken van de evolutie door Trubridge's ogen is fascinerend en onthult soms de intieme emoties achter het proces.

Trubridge deelt de filosofie achter zijn duurzame innovaties, zoals het Seed System: zijn verpakkingsmethode die de grootte van een doos verkleint voor verzending van een lamp naar 1/40 van de oorspronkelijke grootte. Het is duidelijk dat groen ontwerp niet alleen een modegril is voor Trubridge, en zijn passie blijkt ook uit de eerste pagina's van het boek. Hij deelt zijn eigen persoonlijke groei als het gaat om leven in harmonie met de natuur en het belang van duurzaamheid binnen zijn bedrijf, zonder naar de puriteinse kant te kijken, en zet een standaard voor alle ontwerpers om te volgen.

Trubridge schrijft als een geduldige leraar, misschien niet toevallig gegeven zijn positie als een leraar in het Vitra Design Museum voor een aantal zomers, het delen van wat hij heeft geleerd door zijn eigen reizen. Het proza ​​wordt vergezeld door prachtige afbeeldingen, waaronder afbeeldingen van Trubridge's werk en enkele foto's van zijn reizen. De foto's zijn verbluffend, maar meer dan dat, ze illustreren het verhaal dat de auteur aan het weven is zorgvuldig.

Dusver herinnert ons eraan dat leven en design onlosmakelijk met elkaar verweven zijn - het een kan niet zonder het andere bestaan. En zoals de naam van het boek impliceert, zijn beide altijd een werk in uitvoering. Dusver wordt in Nieuw-Zeeland gepubliceerd door Craig Potton Publishing en is nu verkrijgbaar.