Skip to main content

MOVIE REVIEW: Frozen Planet's David Attenborough toont ons de bevroren palen zoals we ze nog nooit gezien hebben

Het Emmy-winnende team dat ons Planet Earth en The Blue Planet bracht, geweldige documentaires verteld door de wereldberoemde naturalist David Attenborough, brengt een nieuwe serie uit genaamd Frozen Planet, en Inhabitat kreeg een voorproefje van deze Earth Week. Frozen Planet volgt de veranderende seizoenen en opmerkelijke levens van een verscheidenheid aan dierengroepen die leven in de Arctische en Antarctische wateren in de meest veeleisende klimaten. Maar omdat dit het team van David Attenborough is, volgen we niet alleen een paar ijsberen en pinguïns. Deze film neemt ons mee onder het zee-ijs om een ​​"bronpen" of een ijzeren ijskegel te bekijken, zijn dodelijke bereik uit te breiden naar de zeebodem, waarbij zeester en andere wezens die niet op tijd kunnen ontsnappen, vasthouden. We zien orka's zwemmen in koor om een ​​golf te maken die hun prooi van een ijsschots af spoelt. De camera's brengen ons zelfs naar ijscoude ijsgrotten gevuld met opmerkelijke kristalformaties, en we volgen een eenzame rups door de toendra, omdat het elke winter stevig bevriest en opnieuw samenkomt in de lente om opnieuw te proberen (voor 14 jaar!) Om volwassen te worden en zijn pop. Lees verder voor meer van onze favoriete scènes uit deze spectaculaire serie.

Frozen Planet zal je onze schone planeet met frisse ogen laten zien. Je zult de smelt van gletsjers volgen, niet alleen in een jaarlijks patroon met verbluffende beelden van ijskappen die duizend watervallen in de noordelijke zee laten vallen, maar met satellietbeelden die in de laatste 30 jaar een 30 procent daling in Arctisch zee-ijs in totaal laten zien. En je zult niet alleen één kolonie pinguïns volgen, maar ook een half dozijn soorten door het hele jaar van wisselende seizoenen, evenals een verscheidenheid aan exotische walvisspecies en vogels. Zelfs kleine krill die zich voedt met algen die vrijkomen van de onderzijde van smeltend zee-ijs, ontsnapt niet aan de camera's van Frozen Planet.

Als je op zoek bent naar een manier om een ​​kind kennis te laten maken met de prachtige dieren van deze wereld, of geïnteresseerd bent in de naakte feiten van de arctische en antarctische klimaatverandering zonder in de controverse van de bijdragende oorzaken te raken, is Frozen Planet een prachtige manier om in te vallen Heb de hele tijd liefde met de Aarde terwijl je leert hoe gelijktijdig veerkrachtig en fragiel het leven op deze planeet is en hoe wat er 5.000 mijl verderop gebeurt ons allemaal snel zal treffen.