BOEKBEOORDELING: $ 20 per gallon

We moeten toegeven dat toen we de titel van Christopher Steiner's boek zagen, we een beetje spotten. Twintig dollar per gallon van gas lijkt een schandelijke, onpeilbare prijs, zelfs als je gelooft in piekolie. Maar een deel van de schoonheid van Steiner's boek is het vermogen om de effecten van steeds zeldzamere olie in geloofwaardige details te volgen. Of de voorspellingen van de auteur over lokaal voedsel, hogesnelheidstreinen en alternatieve kunststoffen correct zijn, ze zijn uitstekende illustraties van de alomtegenwoordigheid van aardolie.

Steiner laat je niet zomaar in een olievrije wereld vallen: hij maakt je er door dollarbedragen mee weg, en schildert een foto van de wereld op $ 6, $ 8, $ 10 per gallon. Het zal waarschijnlijk geen rechte lijn worden van steeds hogere prijzen, maar volgens Steiner zullen ze stijgen, en de systemen die we hebben gebouwd op basis van goedkope brandstof zullen zich aanpassen of sterven als een resultaat.

Hij brengt bepaalde voorbeelden aan het licht: tonijn gevangen in Canada, die bijvoorbeeld grotendeels in Japan wordt gekocht. Hij beweert ook dat schoolbussen, SUV's en vele politiepatrouillewagens de weg van dinosaurussen zullen volgen. Steiner wordt zo specifiek dat hij kan voorspellen welke luchtvaartmaatschappijen failliet zullen gaan en welke alternatieve energieprojecten zullen slagen, op basis van marktonderzoek en interviews met professionals in de sector.

Een utopische visie voor Songdo City

De auteur schildert op geen enkele manier een utopische visie, maar weegt op logistiek gebied alle opties af voor een toekomst die minder afhankelijk is van aardolie. Een van zijn oplossingen kan de lezer doen kronkelen: kernenergie. Het is een energiebron, meent hij, dat een van de meest kosten- en koolstof-effectief is. Zoals vele voorstanders van kernenergie beweert hij dat het "enige nadeel" van deze krachtbron de productie van kernafval is. Hij keurt het stagnerende plan goed om Yucca Mountain als opslaglocatie te gebruiken, maar noemt geen andere, noch behandelt hij de mogelijkheid om nucleair afval te behandelen. Toegegeven, dit gloeiende voorstel is een van de vele oplossingen die in het boek worden onderzocht, waaronder enorme verbeteringen op het gebied van energie-efficiëntie, wind en zon, maar tegenstanders van de productie van kernafval zullen dit zien als een ecologisch destructieve energiebron voor een ander.

Sommige van de gedragsaanpassingen vereist door een dure toekomst zijn degenen die al in dienst zijn bij diegenen onder ons die kapot zijn of zonder voertuigen: lopen, fietsen, openbaar vervoer nemen. Maar deze opties zullen in de toekomst gemakkelijker te nemen zijn, zegt Steiner, wanneer de prijs van gas veel mensen van de weg dwingt, en ze eisen verbeteringen aan treinroutes en fietspaden.

Het boek eindigt met een illustratief hoofdstuk uit het leven van een New England-professional. Wanneer de wereld van Steiner $ 20 per gallon raakt, ziet het er niet drastisch anders uit dan die van ons. Maar de veranderingen die wel plaatsvinden, zijn aanzienlijk en aantrekkelijk - ze laten je bijna wortel schieten, zodat de prijs omhoog gaat.

+ Twintig dollar per gallon

Bekijk de video: Suspense: Donovan's Brain (November 2019).

Loading...